TIPS TIL MANAGED SERVICE PROVIDERS
Richard Tubb, inspiratør, forretningsutvikler og MSP-eksper har hjulpet mange selskaper med å komme i gang med IT-tjenester. Han var foredragsholder under årets europeiske kongress og ga sin definisjon på hva han mener definerer en MSP og foreslå 5 feil man bør unngå...
Ønsker du å komme i gang med IT-sikkerhet som en tjeneste?
Definisjonen av MSP
Nøyaktig hva som definerer en Managed Service Provider er ikke skrevet i stein. Richard Tubb deler sin mening basert på mange års erfaring, hva tror du?
1. 24x7x365 overvåkning og vedlikehold - i tillegg, bruk av RMM-verktøy (Remote Monitoring Tool) for å kunne gi effektiv support.
2. Fast avgift for teknisk support ("all you can eat", men ikke bekymre deg; kundene vil ikke sitte i unødvendige telefonsamtaler hele dagen, de har annet å ta for seg).
3. Leverandørsupport (ikke la kundene bli frustrerte ved å henvise dem til den ene instansen etter det andre)
Er du enig?
5 FEIL Å UNNGÅ:
#1 Å ikke dokumentere (detaljer om kundenes nettverk, prosesser, sjekklister etc.)
#2 Å ikke benytte et PSA-verktøy (Professional Service Automation - verktøyet bør implementeres så tidlig som mulig for å holde oversikt over alle saker og tidsbruk mm. "Manage your business based on metrics, not on gut feeling")
#3 Å ikke fokusere på kjernevirksomheten (Ikke gjør alt! Bygg allianser med kolleger i bransjen for å utvide tilbudet ditt gjennom samarbeid med andre).
#4 Å ikke ta nok betalt (jobb med kunder som respekterer kunnskapen og verdien din).
#5 Å ikke be om hjelp (Overvåk omverdenen, delta i brukergrupper, del best practose og det du lærere)